Малко игри тръгват от форум в Reddit и стигат до милиони продажби само за 12 дни. Но Clair Obscur: Expedition 33 успя. Фентъзи ролевата игра с походови битки и сюрреалистичен визуален стил е дебютният проект на френското студио Sandfall Interactive, създадено от бивши служители на Ubisoft. Играта вече се радва на глобален успех, а зад успеха ѝ стои дълъг и интересен път, тръгнал от викторианска Англия.
През пролетта на 2020 г. творческият директор Гийом Брош публикува в Reddit съобщение, че търси актьори за озвучаване на демо версия на нова инди игра. В същото съобщение той прикачи и ранна версия на трейлъра - груба чернова, показваща стиймпънк интерпретация на Лондон, с бойна система в процес на изграждане, скицирани сцени и роботизирано озвучаване. Малко по-късно концепцията за викторианската епоха е изоставена в полза на по-универсален и фентъзи визуален стил.
След прехвърляне на проекта от Unreal Engine 4 към UE5, играта добива окончателен вид и бива издадена на 24 април 2025 г. за PC, PS5, Xbox Series X/S и Game Pass. В неотдавнашно интервю сценаристката Дженифър Сведберг-Йен разказва, че именно решението да се откажат от викторианския сетинг и да изградят свой свят е отворило вратата за по-дълбока идентичност на проекта.
Сюжетът се върти около петима основни герои и носи силна емоционална и философска линия, с похвали от много рецензенти за визуалния стил и бойната механика. Дори френският президент Еманюел Макрон поздрави екипа на Sandfall Interactive за успеха на играта, а в социалните мрежи се появиха хиляди фенове, които споделят първите чернови и сравняват с финалната визия.
Clair Obscur: Expedition 33 е живо доказателство, че понякога най-смелите идеи се раждат не в гигантски студиа, а в нишови форуми и със страстта на няколко души. От неосъществен стиймпънк до RPG-хит - пътят на тази игра е повече от вдъхновяващ.