Всички знаем историята на Гордън Фрийман. Ученият, с топ образование от MIT в областта на теоретичната физика, която е един от участниците в злополучния инцидент в тайната база Black Mesa. Именно той се изправя срещу извънземната инвазия в първата част на култовата Half-Life и срещу тоталитарните им човешки наместници във втората част на играта. Half-Life е една от най-бележитите игри в историята на гейминга. За нея могат да се кажат единствено хубави дума, а първата и втората част са буквално революционни.

За съжаление оригиналният Half-Life излиза през 1998 година, а днес 22 години по-късно играта е визуално остаряла и едва ли би се харесала на широката публика, въпреки своя превъзходен геймплей и история, разказана без кът сцени. Тази факт кара група ентусиасти да започнат работа върху мод, който по-късно прераства в пълноизмерна игра. Така се ражда Black Mesa - модернизираният вариант на първия Half-Life.

Макар да е правен от ентусиасти, Valve дава официалното си одобрение за проекта, които изцяло модернизира графиката на оригинала. Използван е енджинът на Half-Life 2, като визуалните детайли са допълнително изпипани, а физиката е на реалистично ниво.

Black Mesa изглежда по-добре в доста отношения от Half-Life 2, макар двете игри да имат коренно различен сетинг. Авторите на играта са се придържали изцяло към историята на оригиналния Half-Life. Въпреки това има и промени. Нивата са станали по-големи и подробни. Добър пример за това е измерението Xen, за чиято направа бяха нужни няколко години. Днес то е готово и изглежда наистина внушително. Няма да е преувеличение, ако кажем, че надминава това в оригинала.

Заради направените промени няма как да кажем, че Black Mesa е ремейк 1:1 спрямо Half-Life. Атмосферата, естетиката, историята и усещанията на играта обаче са запазени напълно. Може би именно това е перфектната форма за ремейк, който обновява и доразвива оригинала, без да пипа неговото ядро.

От Crowbar Collective са постигнали нещо много важно - направили са една от най-култовите игри в историята на гейминга годна за игра през 2020 година. Скитането из тъмните коридори на подземната база, динамичният екшън и решаването на пъзели би се харесало дори и на тези, които досега не са чували за Half-Life. Това са причините да дадем палец нагоре и да препоръчаме играта.