През последните години се превърна в събитие, ако в една година има повече от една-две наистина добри игри. За съвременния играч е нормално да очаква няколко заглавия, които да се отличат, докато останалите са в най-добрия случай посредствени. При това говорим за продукцията на ААА компании с огромни бюджети, като Ubisoft и EA Games.

Но ако се върнем точно 20 години назад, ще открием обратната ситуация. В период от 12 месеца дебютираха десетки игри, които ожесточено се сражаваха за сърцето на геймърите. Появата им трайно промени индустрията, а днес те носят ореола на класики.

В следващите редове ще си припомни защо 2004 година бе толкова добра за гейминга.

Екшън игри

  • Half-Life 2

След успеха на първия Half-Life, очакванията към Half-Life 2 бяха огромни. И те бяха надминати! Видяхме революционна графика с реалистична физика. Сблъскахме се с анти-утопичен разказ, показал как историята може да се разказва и без кът сцени. Усетихме плътната атмосфера на Град 17. А враговете - знаете ли, че алгоритъмът зад тях продължава да е един от най-добрите дори и днес. Не е изненада, че Half-Life 2 често е определяна като най-добрата игра, излизала някога. Разстоянието на времето само потвърждава това.

  • Grand Theft Auto: San Andreas

GTA: San Andreas показа потенциала на игрите с отворен свят и огромна карта, която се усеща жива. Калифорнийският свят на Сан Андреас и всичките му разнообразни зони и градчета бяха невероятни за изследване. Главният герой CJ, неговият гангстерски свят и дори първата мисия, в която се качвате на колелото са незабравими. Свободата, която играта предлага, бе наистина революционна - от персонализирането на герои, до огромния свят и страничните дейности. San Andreas е една от най-обширните и дълбоки игри на своето време.

  • Doom 3

Doom 3 бе едно завръщане към класиката, което се прие противоречиво за времето си. То постави акцент върху хорър елементи и невероятна графика за времето си. Разработена с нов id Tech 4 енджин, играта заложи на зловеща атмосфера и напрегнато действие. Мрачните коридори на Марс, изпълнени с демони и ужаси, създадоха истинско усещане за страх, докато играчите се бореха за оцеляване. Играта попада в списъка ни заради своята смелост и брилянтно техническо изпълнение.

  • Far Cry

Far Cry не беше с напълно отворен свят, но нивата бяха гигантски. Освен това тя демонстрира може би най-добрата графика в FPS жанра. Играта съчетаваше стратегическа свобода с интензивни екшън сцени. Да не забравяме и красивия тропически остров, пълен с наемници и секретни лаборатории. Враговете бяха повече от умни, като някои ситуации изискаха "стелт" похвати. Именно от тук тръгнаха две успешни поредици - Far Cry и Crysis.

Стратегически игри

  • Knights of Honor

Започваме с една българска игра. Knights of Honor стратегия в реално време, в която развивате градове, провинции, армии и превземате територии из Средновековна Европа. Дълбочината бе невиждана за времето си - можехте да сменяте религии, да пращате шпиони в чужди царства и какво ли още не.

  • Warhammer 40,000: Dawn of War

Преди седмица написахме, че Dawn of War е може би най-добрата Warhammer 40,000 игра. Тя обаче е една и от най-добрите стратегическа игра изобщо. Съчетанието от динамични битки, строене на бази и все още актуална графика превръща Dawn of War в истинска класика. Разнообразието от раси - Space Marines, Orks, Eldar и Chaos - всеки с уникален стил на игра, бе надградено допълнително с експанжъните. 10 от 10 по всички параграфи!

  • Armies of Exigo

Обективно, Armies of Exigo не е революционно в нито едно отношение. Тя е класическа фентъзи RTS, като най-интересното са може би битките на две бойни полета - наземно и подземно. Въпреки това, играта не разочарова по нито един параграф. Тя е полирана и има всички атрибути на добрата стратегия.

  • Rise of Nations: Thrones and Patriots (експанжън)

Thrones and Patriots разшири възможностите на масивната стратегия Rise of Nations, добавяйки нови нации и уникални единици. Играта включи и нови кампании, като предложи още по-задълбочен геймплей с акцент върху студената война.

  • Ground Control II: Operation Exodus

Ground Control II е третото ни по-нишово заглавие, което обаче е революционно. В играта няма традиционно изграждане на бази - играчите управляват мобилни отряди и трябва да мислят тактически, за да победят врага. Визуално играта е изпреварила времето си с няколко години.

  • The Sims 2

The Sims 2 издигна на ново ниво симулацията на живота, като добави 3D графика, по-дълбок геймплей и възможност за развитие на героите през поколения. Играта даде на играчите огромна свобода да създават, развиват и управляват семейства, като симулират реални житейски ситуации, но с допълнителна доза хаос и забавление.

  • Evil Genius

Evil Genius показа, че стратегиите могат да са доста забавни и пълни със свеж хумор и ирония. Вдъхновена от вселената на Джеймс Бонд и Остин Пауърс, играта ви превъплътява в ролята на зъл гений, чиято цел е да унищожи или пороби света. За да постигнете това трябва да извършвате сложни криминални схеми по целия свят, пращайки своите подчинени да свършат мръсната работа. Това, което правите всъщност, е да строите и развивате базата си на отдалечен остров.

Ролеви игри (RPG)

  • Vampire: The Masquerade - Bloodlines

Тази RPG класика постави играчите в ролята на вампири, които трябва да се ориентират в подземния свят на Лос Анджелис. С уникална комбинация от екшън, диалог и RPG елементи, Bloodlines предлага един дълбок свят с интересна история и различни краища.

  • Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords

Продължението на Knights of the Old Republic задълбочава митологията на Star Wars вселената, като предлага по-тъмна и по-сложна история. Играчите могат да поемат по пътя на джедая или да преминат на Тъмната страна, като решенията, които взимат, оформят не само техния герой, но и съдбата на галактиката. Днес, KOTOR II продължава да е една от най-високо оценяваните игри в Star Wars вселената.

  • Fable

Fable се открои с иновативния си подход към моралните избори и развитието на героя. Играта поставя играчите в ролята на младо момче, което постепенно се превръща в легендарен герой или злодей в света на Албион. Основната характеристика на Fable беше свободата на действие - всеки избор, направен от играча, влияеше на външния вид и репутацията на героя, променяйки както неговите физически черти, така и отношението на NPC-тата в играта. Може да се каже, че именно Fable въведе концепцията за морални дилеми в RPG жанра, като даде свобода на играчите да бъдат умишлено зли.

Състезателни игри

  • Need for Speed: Underground 2

Underground 2 бе истински хит, чиято репутация все още е недостижима от останалите Need for Speed игри. Говорим за първите състезания в един отворен град, висока доза интензивност и огромен избор за тунинговане и пресонализиране. Състезанията също бяха различни. Underground 2 се превърна в еталон за състезателни игри и завладя феновете и със своя саундтрак, който бе право в десятката.

Мултиплейър игри

  • Unreal Tournament 2004

Unreal Tournament 2004 предложи едно от най-динамичните мултиплейър изживявания за времето си. С разнообразие от режими на игра, като Onslaught и Assault, и с бърз и интензивен екшън, играта се отличава със своето налудничаво темпо. Днес такива игри са рядкост.

  • Halo 2

С продължението на култовата Halo поредица, Halo 2 въведе не само един завладяващ сингълплейър, но и Xbox Live мултиплейър опции, които промениха начина, по който играем онлайн. Историята на Master Chief срещу извънземните от Covenant бе впечатляваща, но истинската революция беше в онлайн мултиплейъра, който привлече милиони играчи и постави основите на модерния онлайн FPS жанр.

  • Battlefield Vietnam

Battlefield Vietnam пренесе играчите в света на Виетнамската война. Битките с танкове, самолети или като пехотинци, предложиха допълнителна дълбочина. Картите бяха огромни. Като цяло играта доста приличаше на Battlefield 1942 и затвърди репутацията на серията.

Минало свършено

2004 г. ще се запомни с изпипаните си до съвършенство игри. Най-добрите от тях не просто поставиха нови стандарти, а оформиха бъдещето жанровете си.

Можем само да се надяваме, в бъдеще да видим година, в които екшъните, стратегиите, RPG-тата или мултиплейър игрите ще бъдат отново предифинирани, а в период от 12 месеца ще дебютират десетки бъдещи класики.