През изминалата година общите продажби на игрови конзоли се увеличаваха. Продажбите на PS5 са се увеличили с повече от 100 % в някои европейски страни, а Nintendo Switch се радва на голямо търсене въпреки достолепната си възраст. В момента PS5, Nintendo Switch, Xbox Series S и Series X се подготвят за мащабна битка за купувачите на "Черния петък". В същото време анализаторите виждат рискове от слаби продажби поради икономическата несигурност и нарастващите разходи за живот.

Лидер по ръст на световния пазар на конзоли през 2023 г. е PlayStation 5, чиито продажби нарастват експоненциално. Експертите обясняват тези рекордни продажби с отложеното търсене, предизвикано от недостига на компоненти през 2022 година. Успехът на Switch е впечатляващ, но ръстът на продажбите е регистриран главно в Япония, докато в САЩ търсенето е намаляло с 21%, а в Европа - със 7%. Доставките на Xbox намаляват за трета поредна година на повечето основни пазари.

В Обединеното кралство PS5 представлява 43% от всички продажби на конзоли между ноември 2022 г. и октомври 2023 г., като този дял се е увеличил до 51% през последните шест месеца, според анализаторската компания GfK. Пазарният дял на конзолите от серията Xbox е спаднал от 26% през последните 12 месеца на 23% през последните шест месеца, а делът на Switch е намалял от 34% на 25%. Трябва да имаме предвид, че четвъртото тримесечие традиционно представлява около 50-55% от годишните продажби и крайните резултати могат да се променят значително. Настоящият празничен период на продажби е интересен, тъй като това е първият Черен петък през последните три години, когато и трите конкурентни конзоли са в пълен състав на пазара, докато в предишните години имаше постоянен недостиг.

"Черният петък" и целият празничен период на продажби ще бъдат решаващ момент и за трите платформи, особено като се имат предвид високите разходи за живот, които биха могли да обезкуражат покупката на скъпи стоки като игрови конзоли. Секторът на развлеченията трябва да вземе под внимание цялостната икономическа несигурност. Според GfK индексът на потребителското доверие е спаднал с 9 пункта до -30, а индексът на основните покупки е загубил 14 пункта и е спаднал до -34 преди празничния сезон.

Експертите твърдят, че при продължаващия икономически спад потребителите са принудени да "жонглират със скъпи подаръци през празничния сезон", тъй като се оказват изправени пред труден избор. 48% от анкетираните през октомври 2023 г. заявяват, че финансовото им положение не се е променило или се е влошило, а 39% от анкетираните смятат, че финансовото положение на семейството им ще се влоши през следващите 12 месеца.

"Кризата с разходите за живот поставя много потребители под остър натиск: отоплението на жилищата, зареждането на автомобилите с гориво, повишаването на ипотеките и наемите, както и забавянето на пазара на труда, съчетано с нов конфликт в Близкия изток, допринасят за нарастващата тревога", - казва Дориан Блох, ръководител на Gfk.