На 21-ви август 2024 г. в Кьолн стартира едно от най-престижните и дългоочаквани събития в гейминг индустрията - шоу-изложението Gamescom. Традиционно събитието събира геймъри, разработчици и любители на игри от цял свят, които го очакват с нетърпение цяла година.

За първи път България участва със собствен национален щанд, обединяващ повече от 10 водещи компании в разработката на игри. Сред тях се наредиха Incineration Productions, Kipi Interactive, The Sixth Hammer, TDB Play, Elando, Chase a Cloud, VertexBee, Dreamteck и Punchev Group. Българските компании представиха демс версии на последните си заглавия, насочени както към компютърни платформи, така и към конзоли, демонстрирайки разнообразие и иновации в геймплея.

Това участие беше подкрепено чрез значителна субсидия от Националната Агенция за насърчаване на малки и средни предприятия (ИАНМСП) в сътрудничество с КреаТех Клъстер България. Държавата за първи път осигурява подобна мащабна подкрепа за родната гейминг индустрия, което подчерта сериозните амбиции на България да се утвърди като играч на световната сцена. Националното участие постави страната ни на глобалната карта на едно от най-успешните събития в развлекателния сектор.

"Гейминг индустрията е мултимилиардна и продължава да се развива с бързи темпове в глобален мащаб. Българските компании имат огромен потенциал да заемат своето място на световната сцена. Те генерират висока добавена стойност за икономиката ни, създават работни места и са двигатели на иновации, особено в сфери като графичната обработка, изкуствения интелект и виртуалната реалност. Като част от креативните индустрии, гейминг секторът може също така да допринесе за културата, туризма, образованието и развиването на умения у младите хора", сподели изпълнителният директор на ИАНМСП, д-р Бойко Таков.

Според Геновева Христова, председател на КреаТех Клъстер България, успешното сътрудничество с ИАНМСП е направило възможно първото национално участие на български представители от гейминг индустрията на престижното международно изложение Gamescom в Кьолн.

"Секторът на видео игрите е сред водещите в КреаТех Клъстер България. Индустриите, които нашата организация обединява, допринасят с около 3% към БВП на страната и имат значителен потенциал за разрастване на международните пазари. Убедена съм, че можем да бъдем много повече от аутсорсинг партньор на големите компании. Разполагаме с талантливи специалисти и експерти, способни да създават собствени игри и оригинално съдържание. Необходимо е да ги подкрепим, за да заемем достойно място на световния пазар."

България беше представена и в онлайн пространството чрез иновативната екшън мултиплеър игра SpellPunk VR, разработена от Incineration Productions. Играта впечатли със своя комиксов арт стил и уникален подход към геймплея, в който играчите рисуват магически символи във въздуха с ръцете си, за да активират магии и се дуелират със своите опоненти.

Музиката към SpellPunk VR е създадена от световноизвестния композитор Пенка Кунева, родена в София и емигрирала в Америка, където се утвърдила като едно от най-ценените имена в Холивуд. Играта е съвместима с множество VR устройства като Valve Index, HP Reverb G2, сериите на HTC Vive и Vive Cosmos, както и с Oculus Rift и Oculus Quest през Oculus Link. SpellPunk VR може да бъде разгледана и закупена в платформи като Steam и Viveport, и вече се предлага за игра в над 700 VR клуба по целия свят.

Това участие на България на Gamescom 2024 е важна крачка в утвърждаването на страната като конкурентен участник в световната гейминг индустрия и доказателство, че талантът и експертният потенциал на българските компании могат да бъдат водещи на глобалната сцена.