Microsoft пусна ниво от класическата видеоигра Quake II, което може да се играе директно в браузър. То служи като технологично демо, показващо възможностите за игри на AI платформата Copilot на Microsoft — макар и самата компания да признава, че преживяването не е на нивото на добре направена игра.

Всеки може да го изпробва - с помощта на клавиатура може да се навигира в едно единствено ниво от Quake II за няколко минути, преди да изтече времевият лимит.

В блог пост, описващ проекта, изследователи от Microsoft обясняват, че тяхната серия AI модели Muse, създадена за видеоигри, позволява на потребителите "да взаимодействат с модела чрез действия с клавиатура или контролер и да виждат незабавен ефект от тях — по същество позволявайки да 'играеш вътре в модела'."

За да демонстрират тези възможности, изследователите обучили модела върху ниво от Quake II (Microsoft притежава правата чрез придобиването на ZeniMax).

"За наше първоначално удоволствие, успяхме да играем вътре в свят, симулиран от модела", пишат те. "Можехме да се разхождаме, да движим камерата, да скачаме, да се приклякваме, да стреляме и дори да взривяваме бъчви - подобно на оригиналната игра."

В същото време, изследователите подчертават, че това е "изследователска разработка", и че трябва да се възприема като "игра на модела, а не на играта".

По-конкретно, те признават "ограничения и недостатъци", като например: враговете са размити, показателите за щети и здраве може да са неточни, а най-съществено - моделът има трудности със запазването на обекти в паметта, като често "забравя" за обекти, които са извън полезрението за повече от 0.9 секунди.

Според екипа това обаче може да се възприеме и като нещо забавно — например, играчът може да побеждава или да създава врагове, като просто погледне към пода за секунда и след това отново нагоре. Или дори да се "телепортира" из картата, като погледне към небето и после пак надолу.

Писателят и гейм дизайнер Остин Уокър обаче не е особено впечатлен от подхода. Той публикува видео от геймплей, в което прекарва почти цялото време в тъмна стая без изход.

Уокър критикува идеята на главния директор на Microsoft Gaming, Фил Спенсър, че AI моделите могат да помогнат за съхранението на класически игри, като ги направят "преносими на всяка платформа". Според Уокър това разкрива "основно неразбиране - както на технологията, така и на това как работят игрите."

"Вътрешната механика на игри като Quake - код, дизайн, 3D графика, звук - създава конкретни игрови ситуации, включително и неочаквани крайни случаи", пише той. "Точно това прави игрите добри. Ако не можеш да възпроизведеш основната вътрешна логика, губиш достъп до тези непредвидими, но важни елементи."